Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 1/2025 
(styczeń-marzec)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 1/2025, w którym znajdują się m.in. relacja z Gali Laureatów konkursu „Perły Ceramiki UE 2024”; duży blok o rynku płytek ceramicznych i jego perspektywach . Ponadto w numerze znajdziecie Państwo artykuły dotyczące układania płytek , zagadnień związanych z reklamacjami oraz relację z targów CEVISAMA 2025. Życzymy miłej lektury i zapraszamy do prenumeraty na 2025 rok.

 

 

Numer styczeń - marzec 2012

Ricoletta/Ricoletto

W NUMERZE

NA OKŁADCE

Kolekcja BALETIA – Grupa Paradyż

NOWE PŁYTKI

2. Kolekcja Amiche/Amici – Grupa Paradyż

3. Kolekcja Sorenta/Sorro – Grupa Paradyż

4. Kolekcja Canyon – Opoczno

6. Kolekcja Steel – Cersanit

8. Kolekcja City – Ceramstic

9. Kolekcja Inferno – Ceramstic

10. Kolekcja Onyx – Polcolorit S.A.

LAUREACI KONKURSU PERŁY CERAMIKI UE 2011

12.Gala Laureatów Konkursu PERŁY CERAMIKI UE 2011

 

AKTUALNOŚCI

17. Zmiana systemu identyfikacji wizualnej Spółek Grupy Paradyż;

Obecnie Rovese, dawniej Cersanit;

SOPRO DF10 – fuga nowej generacji;

Spotkanie z dystrybutorami płytek marki RAKO

PREZENTACJE

18. SACMI Polska ma 10 lat

RYNEK PŁYTEK

20. Rynek płytek ceramicznych w 2011 r. w ocenie producentów, importerów i dystrybutorów

32. Białoruś przyciąga możliwościami i odpycha polityką

34. Płytki ceramiczne i zaprawy w Polsce w 2011 r.

RYNEK ELEMENTÓW DEKORACYJNYCH

35. Polskie firmy produkujące dekoracje do okładzin ceramicznych



DOBÓR I UKŁADANIE PŁYTEK

38. Kleje do płytek KREISEL – specjaliści od trudnych podłoży

39. Płytki ceramiczne w przemyśle spożywczym

41. System BASF i PCI do układania płytek – gwarancja pięknej i trwałej okładziny ceramicznej

42. Układanie płytek wielkoformatowych typu slim

PORADY

44. Jak układać i łączyć różne rodzaje płytek podłogowych?

46. Więcej światła

48. O czym klient powinien wiedzieć przed zakupem płytek

REALIZACJE

49. Nietypowa łazienka

TARGI

50. Jubileuszowa Cevisama



53. Laureaci konkursu PERŁY CERAMIKI UE 2011 na tegorocznych targach Cevisama

54. Budownictwo przyszłości na targach BUDMA 2012

55. DOBRE ADRESY

56. PRENUMERATA

Dekory szklane 60x60 - kuchenne okładziny ścienne

SIGHT Kolekcja płytek ściennych i podłogowych

Amiche/Amici

Kolekcja plytek Amiche/Amici

Kolekcja, w formacie 30 x 60 cm, łączy w sobie błyszczący kamień i satynowe drewno. Idealnie pasuje do wnętrz pełnych wysublimowanego smaku i ciepła. Dopełnieniem płytek bazowych są różnorodne inserta, listwy oraz mozaiki, dzięki którym poszczególne elementy kolekcji można dowolnie łączyć, uzyskując przy tym wnętrza o różnym charakterze.

www.paradyz.com

Sorenta/Sorro

Kolekcja płytek Sorenta/Sorro

 

 

Kolekcja, w formacie 30 x 60 cm, łączy w sobie błyszczący kamień i satynowe drewno. Idealnie pasuje do wnętrz pełnych wysublimowanego smaku i ciepła. Dopełnieniem płytek bazowych są różnorodne inserta, listwy oraz mozaiki, dzięki którym poszczególne elementy kolekcji można dowolnie łączyć, uzyskując przy tym wnętrza o różnym charakterze.

www.paradyz.com

 

Canyon

Kolekcja płytek Canyon

Gres szkliwiony 60 x 60 cm marki Opoczno to zupełnie nowe możliwości aranżacyjne dla osób ceniących komfort i elegancję. Rektyfikowane krawędzie płytek umożliwiają stosowanie fug o minimalnej szerokości, dzięki czemu uzyskujemy efekt jednolitej powierzchni. Kolekcję można zastosować zarówno we wnętrzach domowych, jak i różnego rodzaju wnętrzach publicznych. Płytki są mrozoodporne i dzięki temu mogą być z powodzeniem układane również na zewnątrz budynków, np. na tarasach, loggiach lub jako płytki elewacyjne.

www.opoczno.eu

Steel płytki z charakterem

Kolekcja płytek Steel

Gres szkliwiony Steel marki Cersanit to nowoczesna imitacja blachy. Ta kolekcja łączy nowoczesne wzornictwo, doskonale wpisujące się w aktualne trendy z praktycznymi zaletami, jakie mają płytki gresowe.


Płytki zastosowane w tym salonie kąpielowym są eleganckie i dobrze się prezentują. Ich faktura i kolorystyka jest ciekawa, a jednocześnie na tyle neutralna, aby stanowić odpowiednie dopełnienie wystroju wnętrza.

www.cersanit.com.pl

Gres porcellanato CITY Wielkomiejski szyk

Kolekcja płytek CITY

Minimalistyczne piękno dużych taflii płytek w formacie 60x60 cm, mocny połysk gresu polerowanego i subtelna uroda matowego, kontrastowe połączenie kolorystyczne kości słoniowej z grafitem oraz beżu z brązem i zachwycająca prostotą elegancja graficznych dekorów.

Kolekcja gresu porcellanato CITY - przepis na wielkomiejski szyk w każdym wnętrzu.

www.ceramstic.com.pl

Gres szkliwiony lappato Inferno piekielnie piękny

Kolekcja płytek Inferno

Awangardowy, ognisty czarno-czerwony wzór gresu Inferno przypomina rozżarzoną lawę, ale jego "naturalnym" odpowiednikiem jest kamień Butterfly Red. Spolerowaną do lustrzanego połysku powierzchnię gresu pokrywa sieć żyłek i pęknięć. Wielki format płytek 90x60 cm - wielki format piękna.

www.ceramstic.com.pl

ONYX

Kolekcja płytek ONYX

W dobie powracającej mody na marmury, firma POLCOLORIT S.A. proponuje nową kolekcję ONYX, która imituje pakistański marmur.

Uniwersalna kolorystyka płytek ściennych i podłogowych idealnie pasuje do każdego wnętrza. W skład kolekcji wchodzą płytki ścienne o formacie 300 x 600 mm w dwóch ciepłych odcieniach beżu oraz dwa typy dekoracji; kwiatowy i geometryczny. Podłoga dedykowana tej kolekcji jest w formacie 450 x 450 mm utrzymana w tej samej tonacji kolorystycznej co płytka ścienna. Całości dodaje smaku ciekawa listwa szklana, która idealnie komponuje się z całością.

Płytka dzięki wysokiej jakości, dobrym parametrom technicznym, a także atrakcyjnemu wyglądowi zdobywa uznanie Klientów.

www.polcolorit.pl

Zmiana systemu identyfikacji wizualnej SPÓŁEK GRUPY PARADYŻ

W marcu br. zaprezentowano nowe logo Ceramiki Paradyż. Jest to początek zmian systemu identyfikacji wizualnej, które będą realizowane etapami w ciągu kilku lat. Paradyż, jako czołowy polski producent płytek ceramicznych, jest identyfikowany przez klientów na rodzimym rynku i poza granicami kraju, z ciekawym designem, doskonałą jakością oraz rozpoznawalnym stylem kolekcji. Nowy logotyp – dynamiczny, interesujący i jednocześnie nawiązujący do portfolio firmy – jest właściwym oraz istotnym uzupełnieniem rynkowego wizerunku.

Obecnie Rovese, dawniej Cersanit

W styczniu br. Sąd Rejonowy w Kielcach wpisał w do Krajowego Rejestru Sądowego zmianę nazwy spółki z Cersanit SA na Rovese SA. Zmiana nazwy notowanej na giełdzie spółki została przegłosowana przez akcjonariuszy w październiku 2011 r. i jest podyktowana chęcią odświeżenia wizerunku firmy oraz dopasowaniem nazwy do obecnej sytuacji spółki, która posiada nie tylko markę CERSANIT, ale również OPOCZNO i kilka innych silnych brandów, funkcjonujących na rynkach zagranicznych. Powołany też został nowy zarząd spółki. Jej prezesem został Wojciech Stankiewicz (42 lata), a wiceprezesami – Michał Wólczyński (35 lat) i Tomasz Rejman (44 lata). Członkiem zarządu został Michał Romański (38 lat).

Sopro DF 10 fuga nowej generacji

Firma Sopro Polska wprowadziła na rynek nową fugę, której można używać do wszystkich okładzin ceramicznych i wrażliwych na przebarwienia kamieni naturalnych, a wszystko dzięki wysokokrystalicznemu wiązaniu wody. Najważniejsze cechy fugi DF 10 to: trwałe, jednolite kolory i brak wykwitów wapiennych, łatwe czyszczenie i wyjątkowa odporność na przenikanie wody oraz zabrudzenia. Jest ona też odporna na korozję biologiczną (pleśnią i mikroorganizmami). Istnieje też możliwość uzyskania fugi Sopro DF 10 z efektem metalizującym – po dodaniu złotego lub srebrnego brokatu.

Spotkanie z dystrybutorami płytek marki RAKO

W marcu br. w Katowicach koncern LASSELSBERGER, s.r.o. zorganizował spotkanie z najlepszymi polskimi partnerami handlowymi, oferującymi płytki ceramiczne czeskiej marki RAKO. Na spotkaniu zaprezentowano nowości na 2012 r. Obok nowych kolekcji łazienkowych, serii Glamour, czy Style, szczególną uwagę zwrócono na kolekcje podłogowe gresów szkliwionych Rock oraz Pietra. LASSELSBERGER, s.r.o. od wielu już lat oferuje gresy szkliwione na barwionym czerepie ceramicznym, zgodnym z kolorem szkliwa. Płytki te znajdują uznanie, szczególnie w pomieszczeniach bardziej obciążonych ruchem.

Rynek płytek ceramicznych w 2011 r. w ocenie producentów, importerów i dystrybutorów

Tradycyjnie w pierwszym wydaniu kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” przedstawiamy wypowiedzi przedstawicieli producentów, importerów i dystrybutorów płytek ceramicznych, w których podsumowują oni wyniki minionego roku. Od lat publikacja ta cieszy się dużym zainteresowaniem i pozwala choć orientacyjnie pokazać sytuację polskiego rynku płytek ceramicznych. w tegorocznym wydaniu nie mogło zabraknąć takiej publikacji. Wstępne dane uzyskane przez GUS od inwestorów działających na rynku budownictwa mieszkaniowego wskazują, że 2011 r. był trzecim rokiem z kolei, w którym nastąpił spadek liczby mieszkań oddanych do użytkowania.

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

Białoruś przyciąga możliwościami i odpycha polityką

Duży potencjał produkcyjny polskiej branży płytek ceramicznych wymusza na producentach konieczność poszukiwania zagranicznych rynków zbytu. Najłatwiej szukać nowych nabywców tuż za granicą, najlepiej wśród sąsiadów tworzących przyjazne warunki inwestycyjne dla potencjalnych eksporterów. Tak jest w przypadku Białorusi. Jednak ochłodzenie stosunków politycznych z Polską i Unią Europejską może negatywnie wpłynąć na współpracę gospodarczą.

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

Płytki ceramiczne i zaprawy w Polsce w 2011 r.

W 2011 r. produkcja płytek ceramicznych i płyt chodnikowych oraz zapraw murarskich znacznie przewyższyła wielkość produkcji wytworzonej w 2010 r., chociaż tempo wzrostu miało charakter malejący w II półroczu 2011 r. Wstępne wyniki badań statystycznych przeprowadzonych przez GUS w dużych przedsiębiorstwach przemysłowych (o liczbie pracujących 50 i więcej osób) wykazały, że w ciągu całego 2011 r. wyprodukowano 1 732,6 tys. t płytek ceramicznych i płyt chodnikowych, tj. o 12,0% więcej niż w 2010 r., co w przeliczeniu stanowiło 99 488 tys. m2, tj. o 12,4% więcej.

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

Polskie firmy produkujące dekoracje do okładzin ceramicznych

Branża płytek ceramicznych to nie tylko producenci płytek ceramicznych i chemii budowlanej, ale również elementów dekoracyjnych umożliwiających projektantom i inwestorom aranżację wnętrz w sposób zgodny z ich odczuciami estetycznymi czy potrzebami funkcjonalnymi pomieszczeń. Elementy wykończeniowe typu listwy, profile, centra, wstawki, cokoły, lustra oraz inne dekoracje wzbogacające wygląd okładzin ściennych czy podłogowych są tak samo ważne jak płytki ceramiczne.

Image

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

Płytki ceramiczne w przemyśle spożywczym

Nim dokonamy właściwego wyboru płytek, należy zdecydować, jakie wymagania muszą spełniać okładziny posadzek i ścian. Są to przede wszystkim wymagania dotyczące higieny, bezpieczeństwa antypoślizgowego, a w niektórych zakładach spożywczych również odporności na działanie określonych związków chemicznych, mrozoodporności oraz antystatyczności. Wymagania higieniczne są częściowo określone krajowymi przepisami, a częściowo ujęte w standardach Systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli, zwanego systemem HACCP (ang. Hazard Analysis and Critical Control Points).

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

Układanie płytek wielkoformatowych typu slim

W przypadku płytek wielkoformatowych np. 120 x 120 lub 120 x 180 cm i grubości 10-12 mm oraz płytek typu slim, pocienionych do grubości 3-5 mm pojawiają się problemy z prawidłowym montażem, tym większe, im cieńsza płytka. Warto przypomnieć, że zgodnie z normą PN-EN 14411 Płytki i płyty ceramiczne. Definicje, klasyfikacja, właściwości i znakowanie, wymagana wytrzymałość płytek na zginanie musi wynosić min. 35 N/mm2 (siła łamiąca płytek grubości ≥ 7,5 mm powinna wynosić ≥ 1300 N, a płytek < 7,5 mm – więcej niż 700 N). 

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

Jak układać i łączyć różne rodzaje płytek podłogowych?

Dostępne obecnie płytki podłogowe dają nieograniczone możliwości aranżacji przestrzeni, jednak warunkiem dobrego efektu jest użycie prawidłowych rozwiązań technicznych.
Podłoże i układanie
Przed ułożeniem płytek należy sprawdzić jakość podłoża, najczęściej wylewki. W przypadku gdy się kruszy lub jest popękana, należy ją wzmocnić, ewentualnie wymienić. Do wyrównania nierówności posadzki używamy specjalnych wylewek lub zapraw. Nigdy nie stosujemy do tego celu cienkowarstwowych zapraw klejących. Bezpośrednio przed przyklejeniem płytek posadzkę należy oczyścić i zagruntować.

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!
 

WIĘCEJ ŚWIATŁA!

Łazienka jeszcze nie tak dawno łączyła funkcję toalety i miejsca codziennej higieny. Im dalej w przeszłość, tym mniejsza, wciśnięta w ciemne kąty wąskich korytarzyków. W formie najbardziej „oszczędnej” – wspólna dla kilku lokali na piętrze! Jeśli do metrażowego ubóstwa dodamy smętny kinkiet zwisający w okolicach lustra i dyskretnie zlewający się z kolorem sufitu mdły plafon – otrzymamy pomieszczenie odwiedzane z konieczności i opuszczane bez żalu. Postęp techniki sprawił, że już w latach siedemdziesiątych XX wieku stosowano źródło światła naukowo zwane lampą elektroluminescencyjną lub wyładowczą, przeciętnym zjadaczom chleba znane jako poczciwa świetlówka.

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

O czym klient powinien wiedzieć przed zakupem płytek

Rozmawiając z klientami, często obserwuję, że są niemile zaskoczeni niektórymi cechami płytek. Zastanawiam się więc, jakie informacje dotyczące okładziny ceramicznej sprzedawca powinien przekazywać klientom. Idealna sytuacja to taka, gdyby w każdym sklepie można było otrzymać wszystkie informacje istotne dla kupującego. Rzeczywistość jednak zwykle jest daleka od ideału i wynika z kilku przyczyn. Część klientów nie chce lub nie ma czasu słuchać tego, co mówią sprzedawcy. Niektórzy wychodzą z założenia, że i tak płytki oddadzą w ręce fachowca, więc wiedza o produkcie nie jest im potrzebna. często takie założenie jest błędne, bowiem nie każdy, kto układa płytki, faktycznie jest fachowcem. 

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

Nietypowa łazienka

Prezentowana łazienka jest częścią mieszkania osób aktywnych zawodowo, co musiał uwzględniać projekt. Założono, że w celu właściwego wypełnienia prawidłowej jej funkcji powinny być zainstalowane dwie umywalki, wanna i kabina prysznicowa oraz WC. Ogólna koncepcja projektu zakłada wydzielenie funkcjonalne przestrzeni, a osią rozmieszczenia urządzeń sanitarnych jest pas białych płytek gresowych wiodących od wejścia do łazienki z powtórzeniem tego akcentu na przeciwległej ścianie.

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

Jubileuszowa Cevisama

Po raz trzydziesty odbyły się targi Cevisama (7–10.02.2012), jedna z najważniejszych na świecie międzynarodowych imprez branży płytek ceramicznych i wyposażenia łazienek. Organizowane są co roku w Walencji w nowoczesnym centrum targowym zapewniającym bardzo dobre warunki wystawcom i zwiedzającym. Dużym atutem tych targów jest termin – początek roku, kiedy dystrybutorzy płytek ceramicznych przygotowują się do nowego sezonu. Światowy kryzys gospodarczy w znacznym stopniu spowodował, że od kilku lat Cevisama nie jest tak okazała jak w latach świetności. 

Artykuł w całości zamieszczony w wydaniu papierowym!

Laureaci konkursu Perły Ceramiki UE 2011 na tegorocznych targach Cevisama

Wśród wystawców targów Cevisama 2012 obecnych było dwóch hiszpańskich producentów – Pamesa Ceramica oraz Undefasa S.A. – których kolekcje zostały wyróżnione w zorganizowanym przez kwartalnik "Wokół Płytek Ceramicznych" konkursie Perły Ceramiki UE 2011. nagrodzone kolekcje Fiordo oraz Rajasthan prezentowane były także w Walencji. Oto krótkie wizytówki wyróżnionych firm i ich targowej oferty. 

  • Pamesa Ceramica powstała w 1972 r. Była w Hiszpanii pierwszą firmą produkującą gres. Obecnie jest liczącym się na światowym rynku hiszpańskim producentem, który ma także fabryki za granicą, m.in. w Brazylii (w 1997 r. utworzono spółkę Pamesa Do Brasil)…
  • Undefasa S.A. powstała w 1967 r. Obecnie jest bardzo nowoczesną fabryką, która jako jeden z pierwszych hiszpańskich producentów zastosowała druk cyfrowy do dekoracji płytek. Firma ma silną pozycję na rynku hiszpańskim oraz wielu odbiorców za granicą, m. in. w krajach Unii Europejskiej, Rosji i USA…