Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 1/2025 
(styczeń-marzec)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 1/2025, w którym znajdują się m.in. relacja z Gali Laureatów konkursu „Perły Ceramiki UE 2024”; duży blok o rynku płytek ceramicznych i jego perspektywach . Ponadto w numerze znajdziecie Państwo artykuły dotyczące układania płytek , zagadnień związanych z reklamacjami oraz relację z targów CEVISAMA 2025. Życzymy miłej lektury i zapraszamy do prenumeraty na 2025 rok.

 

 

Prenumerata dla szkół srednich i uczelni wyzszych

www.sopro.pl

www.servitor.pl

www.cerrad.pl

Zostań sponsorem prenumeraty kwartalnika "Wokół Płytek Ceramicznych" dla studentów uczelni wyższych Atrakcyjne warunki współpracy!

Redakcja kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” prowadzi akcję ułatwiającą studentom wydziałów ceramiki, architektury wnętrz oraz wzornictwa wyższych uczelni w Polsce, systematyczny dostęp do najnowszej wiedzy z zakresu technologii produkcji, designu, a także zasad prawidłowego stosowania płytek ceramicznych. Przedsięwzięcie to jest możliwe dzięki wsparciu firm prenumerujących kwartalnik „Wokół Płytek Ceramicznych” dla studentów. Ufundowane egzemplarze są wysyłane na ręce wykładowców, którzy wykorzystują je podczas zajęć i rozdysponowują wśród studentów. Każdy egzemplarz jest oznaczony na pierwszej okładce specjalną nalepką informującą o firmie fundującej. Wyboru uczelni i wykładowców może dokonać fundator lub zrobi to redakcja przy jego akceptacji. Koszt rocznej prenumeraty ulgowej (rabat 50%) w 2014 r., dla co najmniej 30 studentów, wynosi 1197,00 zł. W zamian oferujemy:

  • zamieszczenie na łamach kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” (w okresie objętym prenumeratą) informacji o działalności firmy fundującej prenumeratę, wraz z kolorowym logo, w rubryce „Prenumerata dla szkół i uczelni wyższych”;
  • zamieszczenie na stronie internetowej czasopisma www.plytkiceramiczne.info.pl banera z reklamą firmy i linkiem do jej strony www.

Wszelkie pytania proszę kierować do redakcji kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych”: tel. (22) 826 20 27, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Polscy producenci płytek ceramicznych na targach BUDMA 2014

Podczas Międzynarodowych Targów Budownictwa i Architektury BUDMA 2014, które odbyły się 11–14 marca br., zorganizowanych przez Międzynarodowe Targi Poznańskie, swoją ofertę zaprezentowało ponad 1000 wystawców, z czego aż 1/3 stanowiły firmy zagraniczne z 30 państw z całego świata. Na targach zaprezentowano ok. 300 nowości rynkowych, a 22 z nich wyróżnione zostały Złotym Medalem MTP. W tym samym terminie odbyły się też cztery wydarzenia ściśle powiązane z budownictwem: Międzynarodowe Targi Kominkowe KOMINKI, CBS – Budownictwo Sportowe i Rekreacyjne oraz Targi Branży Szklarskiej GLASS. Łącznie ekspozycje zajęły ok. 60 tys. m2, a targi odwiedziło niemal 50 tys. gości. Targi odbyły się pod Honorowym Patronatem Ministra Gospodarki, Ministra Infrastruktury i Rozwoju oraz Izby Architektów RP.

Zamów dostęp do artykułu >>

Pięć tysięcy lat temu, czyli o początkach ceramiki

Mgr Tacjana Pazura

Trudno określić, od kiedy człowiek wykorzystywał wyroby ceramiczne. Z pewnością glazurowane cegły występowały już w starożytnej Mezopotamii – ich ślady odnaleziono w pałacu Warka w mieście Uruk datowanym na początek trzeciego tysiąclecia przed naszą erą, a więc ponad pięć tysięcy lat temu. Podobne znaleziska odkryto w miastach Nimrud i Khorsebad. Są one jednak prawie o połowę młodsze, gdyż pochodzą z początku pierwszego tysiąclecia p.n.e. Babilonia zasłynęła także z wykorzystywania glazurowanej ceramiki do dekoracji ulic i posągów zwierząt. W tej technice zdobiono słynną Bramę Isztar (fotografia 1) prowadzącą do świątyni Marduka, pochodzącą z VI w. p.n.e. Jej rekonstrukcję możemy dziś podziwiać w Muzeum Pergamońskim w Berlinie.

Zamów dostęp do artykułu >>

Wzorzyście, czyli salon w stylu vintage

Wyróżnienie w konkursie dla architektów i projektantów wnętrz – użytkowników programu CAD Decor zorganizowanym w ramach konkursu PERŁY CERAMIKI UE 2013 AUTOR PROJEKTU: Justyna Czerhoniak, Niebanalne Aranżacje Przestrzeni Zamkniętych, Szczecin

Projekt salonu został stworzony z myślą o ludziach, którzy cenią odważne połączenia materiałów i faktur we wnętrzach. W tej aranżacji takim odważnym zabiegiem było zastosowanie płytek podłogowych z kolekcji FS Peronda firmy Peronda Cerámicas. Płytki te w formacie 45 x 45 cm dzięki swojej fakturze doskonale komponują się we wzorzysty dywan (fotografia 1). Na ścianie z biokominkiem położono płytki 33 x 33 cm tego samego producenta z kolekcji Manises B, które w połączeniu z drewnem stanowią subtelny element dekoracyjny niezaburzający odbioru podczas oglądania, ale za to podkreślający miejsce dwóch sprzętów – kominka i telewizora (fotografia 2).

Zamów dostęp do artykułu >>

Iluzja przestrzenna w nowoczesnym wnętrzu

Wyróżnienie specjalne w konkursie dla architektów i projektantów wnętrz – użytkowników programu CAD Decor zorganizowanym w ramach konkursu PERŁY CERAMIKI UE 2013 AUTOR PROJEKTU: Magdalena Klonowicz, MODiKO, Łódź

To nowoczesne wnętrze jest propozycją dla osób poszukujących ciekawych i nietypowych rozwiązań zamkniętych w prostej formie. Wnętrze o powierzchni 45m2 przedstawia strefę dzienną, czyli salon, kuchnię, jadalnię oraz klatkę schodową. Głównym elementem dekoracyjnym tej przestrzeni jest geometryczny obraz stworzony z mozaiki w kształcie rombów o wymiarach 10 x 17 cm z kolekcji Mark firmy Atlas Concorde.

Zamów dostęp do artykułu >>

Hotel Austeria w Ciechocinku

Tekst Dawid Mućka, P.H. Servitor Prim, Fotografie Hotel Austeria

Ciechocinek zawsze kojarzył się z odpoczynkiem pod tężniami, zdrowym klimatem oraz … wieczorkami w hotelach i uzdrowiskowych salach restauracyjnych. Po kilku latach „chudych”, miasto znowu wraca do łask wczasowiczów, czego dowodem mogą być widoczne co krok remontowane obiekty noclegowe oraz nowe hotele. Przy powstawaniu jednego z nich miała swój udział firma Servitor.

Zamów dostęp do artykułu >>

Łazienka dla młodych

Tekst i wizualizacja Anna Szyszka, AS Studio

Łazienka o wymiarach 270 x 370 cm mieści się w nowoczesnym domu młodej rodziny z dwójką dzieci. Wchodzi się do niej bezpośrednio z sypialni i jest przeznaczona tylko dla rodziców. Właścicielka domu lubi naturalne materiały, proste formy oraz delikatne zdobienia i to jej upodobania zostały uwzględnione przy wyborze kolekcji płytek ceramicznych i wyposażenia.

Zamów dostęp do artykułu >>

Akcja mozaika

Anna Syska, Śląskie Centrum Dziedzictwa Kulturowego w Katowicach

„Akcja Mozaika” narodziła się w wyniku sygnałów o pomyśle skucia dekoracji zdobiących jeden z górnośląskich dworców kolejowych. Akcja jest prowadzona przez pracowników Śląskiego Centrum Dziedzictwa Kulturowego (ŚCDK) w Katowicach, którzy początkowo nie mieli świadomości, z jak dużą liczbą obiektów przyjdzie im się zetknąć. Znane były wówczas mozaiki zdobiące budynki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, kamienice w Chorzowie oraz niektóre budynki użyteczności publicznej w Tychach, ale określenie zasięgu tego zjawiska było wówczas niemożliwe.

Zamów dostęp do artykułu >>

Xaar wprowadził na rynek głowicę drukującą All New Xaar 1002

Firma Xaar, światowy lider technologii druku atramentowego, wprowadziła ostatnio na rynek All New Xaar 1002 – głowicę nowej generacji do zdobienia płytek ceramicznych (fotografia) pozwalającą na uzyskanie bardzo dobrej jakości druku i dużej wydajności. Xaar 1002 z dyszami 1000 i zoptymalizowaną geometrią zapewnia wyjątkowo dużą jednolitość kropel i precyzję umieszczenia ich na powierzchni płytki. W efekcie nowa głowica umożliwia perfekcyjne odtworzenia naturalnych materiałów; praktycznie ich wygląd nie różni się od oryginałów.

Zamów dostęp do artykułu >>

Łazienka bez barier

Tekst, rysunki i fotografia Magdalena Kaliszuk-Barańska

Dwa razy w mojej praktyce projektowałam łazienkę dla osoby niepełnosprawnej. Obie łazienki znajdowały się w domu jednorodzinnym i były przeznaczone dla konkretnej osoby. Pierwszy raz, 15 lat temu, udałam się do stowarzyszenia, które opiekowało się niepełnosprawnymi, gdzie dostałam broszurę ze stosownymi normami. Ze zdumieniem stwierdziłam jednak, że nie udało mi się skorzystać z niczego, co tam znalazłam.

Zamów dostęp do artykułu >>

Zasady układania płytek w obiektach przemysłowych metodą wibracyjną

Mariusz Stańczyk Starszy doradca techniczny – ROVESE S.A.

Montaż płytek na posadzkach w obiektach przemysłowych, ze względu na duże obciążenia związane z nieustającym ruchem pieszym oraz koniecznością transportowania wielotonowych ładunków, powinien charakteryzować się bardzo dobrą jakością wykonania, mającą bezpośrednie przełożenie na wytrzymałość okładziny ceramicznej. Obecnie najbardziej uciążliwe prace prowadzi się przy użyciu odpowiednich maszyn i urządzeń.

Zamów dostęp do artykułu >>

Tarasy i balkony tylko jeden system

Projektując i wykonując okładzinę ceramiczną na tarasach i balkonach, należy zwrócić uwagę nie tylko na dobór odpowiednich płytek ceramicznych oraz zapraw do spoinowania, ale także na produkty, których nie widać, a więc hydroizolacje, izolacje, kleje, grunty.

Zamów dostęp do artykułu >>

Skuteczne zabezpieczenie mokrych pomieszczeń

Jacek Soboszek, Mira Polska Sp. z o.o.

Brak odpowiedniej hydroizolacji w pomieszczeniu mokrym takim jak łazienka itp. i związane z tym występowanie zawilgocenia przegród budowlanych niesie ze sobą wiele zagrożeń, m.in. zdrowotnych i bezpieczeństwa konstrukcji. Polskie przepisy budowlane niestety jednak dość ogólnie określają wymaganie zapobiegania kondensacji pary wodnej w strukturze przegród budynków oraz wymaganie zapobiegania występowaniu narastającego w kolejnych latach zawilgocenia przegród w wyniku tej kondensacji. Pozostawia to dużą swobodę w interpretacji i często za zgodne z przepisami uznaje się pokrycie przegród jakimkolwiek rodzajem izolacji. Bardziej rygorystyczne są przepisy w wielu innych krajach europejskich, gdzie w przypadku hydroizolacji pomieszczeń mokrych podane są szczegółowe wymagania i parametry, które muszą być spełnione.

Zamów dostęp do artykułu >>

Montaż okładzin ceramicznych na uszczelnieniach zespolonych Sopro na balkonach i tarasach

Trzy elastyczne (przekrycie rys > 0,75 mm wg PN-EN 14891 oraz ITB) zaprawy Sopro: uszczelniająca jednoskładnikowa Sopro DSF® 523, uszczelniająca dwuskładnikowa Sopro DSF® 423, uszczelniająca turbo Sopro TDS 823 gwarantują najwyższą jakość i zapewniają niezawodne uszczelnienie balkonów i tarasów. Elastyczne uszczelnienia Sopro są łatwe w obróbce oraz charakteryzują się doskonałymi parametrami technicznymi. Stosuje się je pod płytki < 50 x 50 cm, można nanosić je na matowo wilgotne podłoża, a po utwardzeniu stają się paroprzepuszczalne. W komplecie z wysokoelastycznymi zaprawami klejowymi Sopro klasy S2, np. bardzo wydajną, łatwą w obróbce, ultralekką zaprawą klejową Sopro FKM® XL oraz fugą Sopro DF 10® i silikonem Sopro uszczelnienia zespolone Sopro tworzą trwały, nieprzepuszczalny dla wody system.

Zamów dostęp do artykułu >>

Uszczelnienia pod posadzki w pomieszczeniach mokrych

mgr inż. Maciej Rokiel

Pomieszczenia wilgotne i mokre to przede wszystkim: łazienki, natryski, pomieszczenia sanitarne, a także kuchnie w ośrodkach zbiorowego żywienia, pomieszczenia w zakładach spożywczych, browarach, mleczarniach, rzeźniach, zakładach przetwórstwa rybnego itp. (oznacza to, że w tym kontekście należy rozpatrywać także posadzki przemysłowe, niezależnie od tego, czy warstwą użytkową będzie powłoka żywiczna, czy okładzina ceramiczna).

Zamów dostęp do artykułu >>

Hiszpański rynek płytek ceramicznych w 2013 roku

Tekst i fotografie mgr inż. Piotr Król Pamesa Ceramica

W ubiegłym roku w stosunku do 2012 r. Hiszpanie wyprodukowali o 4% więcej płytek ceramicznych i sprzedali ich o 5,3% więcej (tabela 1). Sprzedaż na lokalnym rynku zmniejszyła się o 3% i jedyną szansą na rozwój pozostał eksport, który zwiększył się wartościowo o 7,6%.

Zamów dostęp do artykułu >>

Jesteśmy firmą rodzinną – wywiad z Januszem Sakowskim, Założycielem i Właścicielem P.H. Servitor Prim oraz Emilem Sakowskim, Dyrektorem Handlowym firmy GLAZURNICY.PL

Z Januszem Sakowskim, Założycielem i Właścicielem P.H. Servitor Prim oraz Emilem Sakowskim, Dyrektorem Handlowym firmy rozmawia Lidia Czubowicz

Lidia Czubowicz: Firma Servitor Prim obchodzi w tym roku 20-lecie istnienia na rynku budowlanym, proszę opowiedzieć, jak wyglądały początki działalności firmy i jaka jest jej kondycja obecnie?

Janusz Sakowski: Na przestrzeni 20 lat w działalności firmy nastąpiły ogromne zmiany, szczególnie jeśli chodzi o zasięg terytorialny. Na początku obsługiwaliśmy wyłącznie rejon toruński, obecnie woj. kujawsko- -pomorskie z oddziałami w Toruniu, Bydgoszczy, Włocławku i Inowrocławiu oraz w Płocku. dodatkowo sklep internetowy elazienki.com daje nam możliwość dotarcia do klientów na terenie całego kraju. Zaczynaliśmy od sprzedaży w dzierżawionym pawilonie o pow. ok. 50 m2, a obecnie prowadzimy sprzedaż w salonach o łącznej powierzchni ekspozycyjnej 2800 m2 i magazynowej ok. 2000 m2 z obiektem centralnym w Toruniu. Zmiany nastąpiły też, jeśli chodzi o ofertę, od bardzo skromnego asortymentu płytek ceramicznych z Opoczna po niezwykle rozbudowaną i zróżnicowaną ofertę płytek ceramicznych, armatury łazienkowej, chemii budowlanej i podłóg drewnianych z całej Europy, a nawet świata.

Zamów dostęp do artykułu >>

Dobra strategia kluczem do sukcesu – wywiad z Marcinem Stankiewiczem, Dyrektorem Marketingu Centralna Europa w Rovese S.A.

Z Marcinem Stankiewiczem, Dyrektorem Marketingu Centralna Europa w Rovese S.A. rozmawia Danuta Matynia

Danuta Matynia: W kwartalniku "Wokół Płytek Ceramicznych" nr 1/2014 w Pana wypowiedzi dotyczącej krajowego rynku płytek ceramicznych znalazło się stwierdzenie, że w 2012 r. w Rovese wdrożono nową strategię i dzięki niej obroty w 2013 r. wzrosły o ok. 10%. Jakie były główne założenia nowej strategii, które w trudnych czasach dały tak dobry efekt?

Marcin Stankiewicz: Ubiegły rok był rzeczywiście bardzo udany dla naszej firmy. W szczególności dotyczy to polskiego rynku. Stanowi to dla nas powód do dumy, ponieważ tak doskonały wynik osiągnęliśmy na bardzo trudnym rynku oraz po latach spadków sprzedaży. Odwrócenie trendu nie było łatwe i nie odbyłoby się bez dużego wsparcia ze strony naszych partnerów handlowych, którzy nam zaufali i pomogli w realizacji celu. Ten fakt potraktowałbym jako jeden z kluczowych czynników sukcesu. Ponadto uzyskanie dobrego wyniku nie byłoby możliwe bez uporządkowania pozycjonowania marek Opoczno i Cersanit, koncentracji na właściwych segmentach produktowo-cenowych, dużej liczby nowych wdrożeń oraz sporych nakładów inwestycyjnych w odbudowę pozycji marek w sklepach.

Zamów dostęp do artykułu >>

Tubądzin Design Days

W maju br. Tubądzin Design Days odbyły się w Poznaniu, Krakowie, Gliwicach, Wrocławiu, Białymstoku i Rzeszowie. W czerwcu 2014 r. planowane są spotkania w Szczecinie, Toruniu, Olsztynie, Sopocie i Warszawie. Tubądzin Design Days to cykl imprez skierowanych do architektów i projektantów wnętrz, które Grupa Tubądzin organizuje już po raz drugi. Swobodna konwencja spotkań łączy elementy warsztatów, rywalizacji oraz tworzenia, a także kuluarowych rozmów. Na tegorocznych Tubądzin Design Days pojawią się: Maciej Zień – światowej sławy projektant mody oraz autor kolekcji dla marki Tubądzin, wielokrotnie nagradzana i wyróżniana Dorota Koziara, która zajmuje się projektowaniem architektury, wnętrz publicznych i prywatnych, Tomasz Rygalik, znany projektant mebli, twórca Studio Rygalik, Robert Konieczny, jeden z najbardziej znanych polskich architektów oraz Jakub Szczęsny, autor projektu Domu Kereta.

Zamów dostęp do artykułu >>

Grupa Paradyż na targach MosBuild 2014

15–18 kwietnia br. Grupa Paradyż, po raz kolejny zaprezentowała, swoją bogatą ofertę produktową na 20. targach MosBuild w Moskwie. Sa to największe i najważniejsze Targi budowlane w Europie Środkowo-Wschodniej na których prezentowane są m.in. materiały budowlane w tym płytki ceramiczne.

Zamów dostęp do artykułu >>

Nowość – szybkowiążąca szpachla samopoziomująca Sopro NSC 587

Samopoziomująca szpachla Sopro NSC 587 przeznaczona jest do wyrównywania podłoży mineralnych oraz wykonywania równych i gładkich powierzchni w pomieszczeniach pod różnego rodzaju okładziny, takie jak płyty i płytki ceramiczne, kamień naturalny, parkiet oraz elastyczne i tekstylne wykładziny. Doskonale sprawdzi się na jastrychu cementowym i suchym podłożu z betonu, lastrico, kształtkach ceramicznych i betonowych oraz starych okładzinach z kamienia naturalnego. Można ją również stosować na podłogach ogrzewanych.

Zamów dostęp do artykułu >>

Prezes firmy Cerrad Kobietą Przedsiębiorczą 2013

11 kwietnia br. podczas uroczystej gali finałowej w hotelu Aviator w Radomiu zakończyła się szósta edycja plebiscytu Kobieta Przedsiębiorcza 2013. Podczas uroczystej Gali Finałowej nagrodzono najbardziej aktywne i przedsiębiorcze panie w Radomiu i we wszystkich powiatach regionu. Najwięcej głosów dostała Halina Bąk (fotografia), prezes firmy Cerrad, nie tylko producenta płytek ceramicznych, ale też sponsora siatkarskiej drużyny Czarni Radom.

Zamów dostęp do artykułu >>