Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 1/2025 
(styczeń-marzec)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 1/2025, w którym znajdują się m.in. relacja z Gali Laureatów konkursu „Perły Ceramiki UE 2024”; duży blok o rynku płytek ceramicznych i jego perspektywach . Ponadto w numerze znajdziecie Państwo artykuły dotyczące układania płytek , zagadnień związanych z reklamacjami oraz relację z targów CEVISAMA 2025. Życzymy miłej lektury i zapraszamy do prenumeraty na 2025 rok.

 

 

Wyniki 9. edycji konkursu PERŁY CERAMIKI UE

Podsumowanie dziewiątej edycji konkursu PERŁY CERAMIKI UE oraz - organizowanego po raz pierwszy - konkursu dla architektów i projektantów wnętrz – użytkowników programu CAD Decor.
W artykule prezentowane są wyniki konkursu PERŁY CERAMIKI UE 2O12 wraz z obszerną fotorelacją z uroczystej Gali Laureatów, która odbyła się 30 stycznia br. podczas Międzynarodowych Targów Budownictwa BUDMA 2013. A także ogłoszenie wyników konkursu dla architektów i projektantów wnętrz – użytkowników programu CAD Decor.

Targi CERTIBA 2013

Płytki ceramiczne, technologia i produkcja okładzin ceramicznych, kamień, wyposażenie łazienek oraz hydraulika i rury to tematy, którym poświęcona jest pierwsza edycja Międzynarodowych Targów Ceramiki, Kamienia i Wyposażenia Łazienek – CERTIBA 2013, które odbędą się 10-12 września 2013 r. w Warszawie. Jak podkreśla organizator – firma Lentewenc – wydarzenie dedykowane będzie wyłącznie celom handlowym i biznesowym (B2B).

Sopro buduje sportową Polskę

Pod koniec ubiegłego roku Sopro Polska Sp. z o.o. została dwukrotnie wyróżniona przez Polski Klub Infrastruktury Sportowej w ramach programu „Budujemy Sportową Polskę”. Jedną z nagród jest tytuł „Ambasador Sportowej Polski 2013”, który przyznano firmie oraz osobiście Aleksandrowi Barszczowi – Dyrektorowi Zarządzającemu Sopro Polska Sp. z o.o. „Produktem na medal” została natomiast dekoracyjna fuga Sopro DF 10.

Budowlana Marka Roku 2013

Ranking Marek Budowlanych, organizowany od 9 lat przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, to jedno z największych tego typu przedsięwzięć w Polsce. Tegoroczny ranking obejmuje 28 kategorii, w tym np. Płytki ceramiczne, Kleje do płytek, Fugi, Silikony. Laureaci każdej kategorii otrzymują tytuły Złotej, Srebrnej i Brązowej Budowlanej Marki Roku. Nowością będzie wybranie Championa Roku oraz Dystrybutora Roku. Więcej informacji na stronie www.rankingmarekbudowlanych.pl.

130 lat marki Rako

Krótkie podsumowanie 130 lat obecności na rynku płytek ceramicznych marki Rako. Lata największej świetności zakładu przypadały na lata 20. i 30. XX wieku. Wtedy to z płytek Rako powstały wspaniałe dzieła w obiektach, które służą do dnia dzisiejszego, m.in. obrazy mozaikowe z ciętej mozaiki w łaźniach termalnych i hotelach w Budapeszcie, niezwykłe okładziny z płytek majolikowych glazurowanych kolorowym szkliwem w hotelu Imperial w Pradze czy też realizacje z płytek elewacyjnych (tunel Holland w Nowym Jorku, basen pływacki w Hongkongu czy łaźnie Amalienbad w Wiedniu).

Zawody Płytkarzy w Sosnowcu

Krótka relacja z pierwszych Śląskich Zawodów Płytkarzy, zorganizowanych przez Polskie Zrzeszenie Płytkarzy wraz z firmami partnerskimi – WIM, Tubądzin, PIU Design, Flügger, Izohan, Izolmat oraz Rubi.

Sopro na BUDMIE 2013

Tym razem na Międzynarodowych Targach Budownictwa BUDMA 2013 (29.01-01.02.2013 r.) firma Sopro Polska zaprezentowała się w innej niż zwykle formule. Na specjalnie przystosowanym do przeprowadzania testów i pokazów stoisku firmowym miał miejsce prawdziwy poligon możliwości materiałów Sopro. Każdy zwiedzający mógł w praktyce ocenić najnowsze produkty firmy.

Cerrad się zmienia

Cerrad przeszedł ostatnio radykalną przemianę: wybudowany został kolejny zakład, unowocześniono i zautomatyzowano linie do produkcji płytek i kształtek klinkierowych oraz zmieniono logo firmy.

Nowy szef fabryk Henkla

W marcu br. dyrektorem do spraw produkcji fabryk Henkla w całym regionie CEE North został Zdzisław Piętek. Do obowiązków nowego szefa należał będzie nadzór nad wszystkimi zakładami produkcji chemii budowlanej w Polsce, Estonii i na Białorusi (w skład grupy North wchodzi pięć fabryk, w tym najstarsza w Stąporkowie w Polsce oraz najnowsza w Tartu w Estonii).

2012 rok trudny dla branży płytek ceramicznych

Krzysztof Mrówczyński
Ekspert ds. Analiz Sektorowych Banku Pekao SA

Wiele wskazuje na to, iż w 2012 r. zanotowano spadek krajowego popytu na płytki ceramiczne, ponieważ coraz bardziej we znaki daje się spowolnienie na rynku mieszkaniowym oraz pogarszająca się kondycja gospodarstw domowych, rzutująca na ich wydatki konsumpcyjne. Sprzedaży na krajowym rynku z pewnością nie sprzyja również fakt, iż charakteryzuje go relatywnie wysoki poziom nasycenia. W takich okolicznościach polscy producenci intensyfikują swoją działalność eksportową, a wobec powszechnie znanych problemów krajów strefy euro, kierunek ekspansji może być tylko jeden - Wschód.

Płytki ceramiczne i zaprawy murarskie w 2012 r.

mgr Małgorzata Kowalska, Główny Urząd Statystyczny

Produkcja płytek ceramicznych i płyt chodnikowych oraz zapraw murarskich była w 2012 r. niższa niż w 2011 r. Ze wstępnych danych GUS (badanie obejmowało duże przedsiębiorstwa przemysłowe, o liczbie pracujących 50 i więcej osób) wynika, że w 2012 roku wyprodukowano 1 623 tys. ton płytek ceramicznych i płyt chodnikowych, tj. o 6,3% mniej niż w 2011 r. W przeliczeniu na metry kwadratowe stanowiło to 92 220 tys. m2 (spadek o 7,3%).

Rynek płytek ceramicznych w 2012 r. w ocenie producentów i importerów

Poprosiliśmy przedstawicieli polskich i zagranicznych producentów płytek ceramicznych o krótkie podsumowanie sytuacji na polskim rynku płytek ceramicznych w minionym roku.

Branżę oceniali:
- Renata Gutowska, Dyrektor Handlowy Vinderen Sp. z o.o. (marka Ceramstic);
- Edyta Kruhlik, właściciel firmy Ardea Arte;
- Jan Adamus, Dyrektor Zakładu Ceramika Końskie Sp. z o.o.;
- Mariusz Szpak, Dyrektor Generalny Dunin Sp. z o.o.;
- Mariusz Wojmir-Woynarski, dyrektor generalny Kerpol Sp. z o.o., przedstawicielstwo LASSELSBERGER, s.r.o. w Polsce;
- Michał Tęsiorowski, Project Business Manager, Villeroy & Boch Polska Sp. z o.o.;
- Piotr Król, przedstawiciel na Polskę Pamesa Cerámica S.L. i Ceramica Mayor S.A.;
- Tacjana Pazura, generalny przedstawiciel na Polskę Ceramiche Gardenia Orchidea i Versace Ceramic Design;
- Elwira Gutt, przedstawiciel handlowy Ceramica Sichenia.

Wpływ rozporządzenia nr 305/2011 na rynek płytek ceramicznych

mgr inż. Łukasz Adamus, Instytut Techniki Budowlanej
Zespół ds. Harmonizacji Technicznej w Budownictwie

1 lipca 2013 roku zacznie w Polsce obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 05/2011/UE z 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG. Zawarte w nim przepisy, odnoszą się również do przedsiębiorców wprowadzających do obrotu i udostępniających na rynku płytki ceramiczne, określanych jako „producenci”, „importerzy” oraz „dystrybutorzy”.
W wyniku wejścia w życie nowych przepisów zmianom ulegną przede wszystkim: zakres obowiązków uczestników rynku płytek ceramicznych (producentów, importerów oraz dystrybutorów), zasady dotyczące oznakowania CE i towarzyszących mu dokumentów oraz rola oznakowania CE i deklaracji właściwości użytkowych.

Wymagania normy PN-EN 14891:2012 a podpłytkowe warstwy hydroizolacyjne tarasów i balkonów

dr inż. Barbara Francke Instytut Techniki Budowlanej

W czerwcu 2012 r. wprowadzono do zbioru polskich norm kolejne wydanie (metodą okładkową, w angielskiej wersji językowej) normy PN-EN 14891:2012 "Wyroby nieprzepuszczające wody stosowane w postaci ciekłej pod płytki ceramiczne mocowane klejami. Wymagania, metody badań, ocena zgodności, klasyfikacja i oznaczenie." Dokument ten dotyczy produktów na bazie zapraw cementowych modyfikowanych polimerami, dyspersji i żywic reaktywnych, przeznaczonych do stosowania na zewnątrz pomieszczeń oraz w basenach.
W artykule piszemy na co zwracać uwagę przy wyborze rozwiązania hydroizolacyjnego na taras, szczególnie jeśli zastosowane wyroby są ujęte w normie PN-EN 14891:2012.

Trwałe i szczelne balkony i tarasy najczęściej stawiane pytania

mgr inż. Tomasz Witczak
Doradca techniczny Sopro Polska Sp. z o.o.

Artykuł prezentuje odpowiedzi na najczęściej kierowane do autora pytania dotyczące poprawnego wykonania okładziny z płytek ceramicznych na tarasach i balkonach oraz właściwego rozwiązania zaistniałych problemów.

Problemy z tarasem po zimie

Mariusz Jurkiewicz
Polskie Zrzeszenie Płytkarzy

Artykuł podpowiada na co zwracać uwagę podczas wykonywania tarasu i układania płytek ceramicznych, aby w przyszłości uniknąć problemów z okładziną jak np. pęknie i odpadanie płytek oraz innych procesów niszczących zachodzących pod wpływem zmiennych warunków atmosferycznych.

Nowoczesna łazienka - jakość, design, wykonawstwo

„Nowoczesna łazienka” to kompletny system umożliwiający w szybki i łatwy sposób wykonanie designerskiego i nowoczesnego wnętrza łazienki. W realizacji projektu wzięły udział firmy: WIM, PIU Design, Grupa Tubądzin, Flügger, Viega oraz Hansgrohe. Efektem jest elegancki, funkcjonalny i wygodny pokój kąpielowy, którego głównym atutem jest zlicowany z podłogą brodzik WIM, wykonany z płyty budowlanej, z wytyczonymi spadkami i fabrycznie zamontowanym odpływem liniowym.
Systemowe rozwiązania zastosowane w „Nowoczesnej łazience” są rekomendowane przez Polskie Zrzeszenie Płytkarzy (PZP).

Programy do projektowania wnętrz wspomagające sprzedaż płytek

Marcin Pietrzyk, Justyna Drogowska
CAD Projekt K&A

Autorzy artykułu udowadniają, że programy do projektowania wnętrz, można z powodzeniem wykorzystać w salonach łazienkowych jako element wspomagający sprzedaż płytek ceramicznych. Dzięki dobrej aplikacji sprzedawca będzie mógł zaprezentować klientowi w atrakcyjny sposób produkt, którego potrzebuje lub który chce mu sprzedać. Szybko przygotowane atrakcyjnych wizualizacje wnętrza bądź wirtualne prezentacje projektu w postaci filmów i animacji w wielu przypadkach powodują, że klienci są bardziej skłonni do zwiększania zakładanego wcześniej budżetu.

Ponadczasowa mozaika

Henryk Pieczarowski

Artykuł "Ponadczasowa mozaika" otwiera nowy dział tematyczny w kwartalniku "Wokół płytek ceramicznych", poświęcony właśnie mozaice. Sygnalizując jedynie, jak frapujący a jednocześnie złożony jest problem okładzin mozaikowych. Poruszone w nim zagadnienia planujemy szczegółowo omawiać w następnych edycjach czasopisma.

Do aktywnego współredagowania działu MOZAIKI zapraszamy historyków sztuki i architektów wnętrz oraz firmy produkujące i układające mozaiki, a także producentów materiałów i narzędzi stosowanych przy jej układaniu. Chcielibyśmy, aby dzięki temu upowszechniła się wiedza o osiągnięciach polskich artystów na tym polu zarówno w przeszłości, jak i współcześnie. Pragniemy też przypomnieć, że mozaika to istotny składnik architektury, który można traktować jak dzieło sztuki, a nie dodatek do okładziny ściennej czy podłogowej.

Pracownia z tradycjami

Henryk Pieczarowski

Prezentacja istniejącej od 1947 r. pracowni mozaiki artystycznej, stworzonej przez utytułowanych artystów plastyków - Helenę i Lecha Grześkiewiczów. Wspaniałe dzieła stworzone przez ród Grześkiewiczów można podziwiać na ścianach i elewacjach w wielu obiektach sakralnych i publicznych w całej Polsce.

Pixel House

Prezentacja projektu autorstwa Magdaleny Klonowicz (MODIKO, Łódź), który zajął I miejsce w konkursie dla architektów i projektantów wnętrz – użytkowników programu CAD Decor, zorganizowanym w ramach konkursu PERŁY CERAMIKI UE 2012.

Wnętrze przedstawia hol wejściowy połączony z klatką schodową, kuchnię, jadalnię oraz salon, mieszczące się na parterze domu. Głównym założeniem projektu było nie tylko jak najciekawsze wykorzystanie kolekcji płytek, ale również stworzenie przestrzeni otwartej, bez barier optycznych.
Inspiracją do zastosowania płytek PURE LINE marki Villeroy & Boch (V&B Fliesen GmbH) było tworzenie obrazów za pomocą pikseli.

Awangardowy salon kąpielowy

Prezentacja projektu autorstwa Justyny Gregorowicz (JG PROJEKT Aranżacja Wnętrz i Ogrodów, Lubartów), który zajął III miejsce w konkursie dla architektów i projektantów wnętrz – użytkowników programu CAD Decor, zorganizowanym w ramach konkursu PERŁY CERAMIKI UE 2012.

Projekt przedstawia elegancki, nieco awangardowy salon kąpielowy, w którym główną rolę odgrywają monochromatyczna kolorystyka i geometryczne formy. Poszczególne elementy wnętrza nie przypominają typowego wyposażenia łazienki.
We wnętrzu zastosowano dwie kolekcje płytek – NATURALE Ceramiche Gardenia Orchidea oraz FUSION marki Opoczno.

Ożywione kolorem

Prezentacja projektu autorstwa Kamili Jasiukiewicz (SQUARE-ART, Olsztyn), który zajął III miejsce w konkursie dla architektów i projektantów wnętrz – użytkowników programu CAD Decor, zorganizowanym w ramach konkursu PERŁY CERAMIKI UE 2012.

Wnętrze przedstawia nowoczesną łazienkę, w której główną rolę odgrywają energetyczne barwy płytek i dekoracji z kolekcji REFLETTE Ceramiki Paradyż.