Wokół Płytek Ceramicznych
ISSN 1429-9089, e-ISSN 2449-9870

Numer 1/2024 
(Styczeń - Marzec
)

Zapraszamy do lektury kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” nr 1/2024, w którym znajdują się m.in. relacja z Gali Laureatów konkursu „Perły Ceramiki UE 2023”; wypowiedzi przedstawicieli producentów, importerów i dystrybutorów płytek ceramicznych podsumowujących wyniki poprzedniego roku, a także artykuły omawiające wyniki rynku płytek w 2023 r.; wywiady : z Romanem Blazickiem- Prezesem Europejskiej Federacji Producentów Płytek Ceramicznych , z Mario Lenzu – Dyrektorem Sprzedaży spółki Colorobbia Polska a także z Barbarą Węgrzyn, współzałożycielką Akademii Dobrego Projektu . W numerze Czytelnicy znajdą także omówienie zagadnień dotyczących gruntowania podłoża pod płytki a także układania płytek na tynkach gipsowych.

 

 

Polski rynek płytek ceramicznych w 2018 roku

W pierwszym wydaniu kwartalnika „Wokół Płytek Ceramicznych” tradycyjnie przedstawiamy wypowiedzi przedstawicieli producentów, importerów i dystrybutorów płytek ceramicznych, w których podsumowują  wyniki minionego roku. Od lat ta publikacja cieszy się dużym zainteresowaniem i pozwala choć orientacyjnie pokazać sytuację polskiego rynku płytek ceramicznych. Wypowiadający się oceniają, że w ubiegłym roku w kraju sprzedano 74–76 mln m2 płytek ceramicznych, w tym ok. 60 mln m2 wyprodukowanych przez polskich producentów. W 2018 r. zauważalny był wzrost importu z Ukrainy i Indii, przy podobnym poziomie sprzedaży jak w 2017 r. płytek z Włoch i Hiszpanii. Polscy producenci musieli więc rozwijać eksport, ponieważ moce produkcyjne ich fabryk znacznie przekraczały możliwości sprzedaży na krajowym rynku. Musieli się też zmierzyć z drastycznym wzrostem kosztów produkcji i brakiem wykwalifikowanych pracowników. Generalnie jednak producenci, importerzy i dystrybutorzy miniony rok określają jako dobry. Zgodnie też podkreślają, że w 2018 r. klienci poszukiwali głównie płytek inspirowanych naturą oraz betonem. Chętnie sięgano też po płytki heksagonalne. Wielu klientów decydowało się na zakup płytek wielkoformatowych. Wypowiadający dość optymistycznie widzą 2019 r. Zgodnie z danymi GUS w ubiegłym roku oddano do użytkowania 184,8 mln mieszkań (o 3,6% więcej niż w 2017 r.). Dobra passa na rynku nowych mieszkań w bieżącym roku powinna przełożyć się na zwiększony popyt na materiały wykończeniowe, w tym płytki ceramiczne. Pewnym problemem jednak może być zbyt mała w stosunku do potrzeb liczba wykonawców prac glazurniczych. Jaki więc dla producentów, importerów i dystrybutorów płytek ceramicznych był bieżący rok, dowiemy się na początku 2020 r. Tymczasem zapraszamy do lektury publikacji prezentującej podsumowanie wyników branży w 2018 r.

Czytaj więcej >>>

Wokół Płytek Ceramicznych nr 1/2019, strona 19-26 (spis treści >>)